Havarijné poistenie. 4 mýty, ktorým veríte zrejme aj vy

Vladimír Koppan   Publikované 04.01.2024 Rada| Poistenie

Havarijné poistenie. 4 mýty, ktorým veríte zrejme aj vy

Havarijné poistenie je stále tak trochu neznáma. Nakoľko je nepovinné, veľká časť majiteľov áut sa o tento druh poistenia nezaujíma. A to je samozrejme škoda. Dobré havarijné poistenie vie ušetriť nemalé starosti a výdaje. Svoju rolu v nezáujme však zrejme zohráva aj iný faktor. Je to celková nevedomosť o tom, ako a na čo slúži havarijné poistenie. Na tento stav sa potom ľahko nabaľujú rôzne mýty.

Mýtus #1 - na všetko stačí PZP

Ide o základné nepochopenie rozdielu medzi PZP a havarijným poistením. Havarijné poistenie totiž slúži na krytie škôd na vozidle, ktoré spôsobilo dopravnú nehodu alebo škodovú udalosť. Ostatní účastníci dopravnej nehody alebo škodovej udalosti sú odškodnení cez PZP. 

Príklad

Pán Peter spôsobí so svojim vozidlom dopravnú nehodu, pri ktorej sa zrazí s ďalším osobným autom pani Mariky. Našťastie sa nikomu nič vážne nestane, ale obe autá sú nárazom poškodené. Nakoľko je vinníkom pán Peter, musí hradiť škodu on. 

Oprava auta pani Mariky bude stáť 3000€. Túto sumu však nemusí pán Peter hradiť z vlastného vrecka, nakoľko si platí PZP. Škodu teda uhradí poisťovňa. Jeho vlastné auto je však taktiež poškodené. Na to sa však povinné zmluvné poistenie nevzťahuje (iba na ostatných účastníkov nehody, nie vinníka). 

Ak nemá havarijné poistenie, bude si musieť celú škodu na vlastnom aute hradiť sám. Pán Peter však bol prezieravý a havarijné poistenie uzatvoril už pri kúpe svojho vozidla. Opäť teda väčšinu škody preplatí priamo poisťovňa. Jemu zostane uhradiť niekoľko percent vyplývajúcich zo spoluúčasti. V konečnom dôsledku však ide o neporovnateľne menšiu čiastku, ako pri plnej škode.

Takže nie, na všetko PZP nestačí. 


 

Mýtus #2 - som dobrý šofér, havarijné poistenie nepotrebujem

Jazda autom je zradná. Môžete ročne najazdiť tisícky kilometrov bez nehody. A potom to príde. Jeden okamih a už je nešťastie na svete. V tom lepšom prípade nebudete vinníkom nehody vy a platí predchádzajúci model. Škoda na vašom aute bude uhradená druhou stranou, a teda cez PZP. Avšak, čo ak budete mať nehodu na svedomí vy? 

Sneh, poľadovica, dážď, únava… možností, ako a kedy môže dôjsť k nehode je nespočetné množstvo. A znovu platí napísané vyššie. Môžete mať najazdené roky bez nehody a potom príde okamih, kedy svoje drahocenné auto rozbijete. 

Navyše tu je ešte jeden element, ktorý neovplyvníte. Cudzie zavinenie. Havarijné poistenie totiž nekryje iba škody spôsobené dopravnou nehodou. Niektoré poisťovne ponúkajú v rámci základného havarijného poistenia aj doplnkové krytie. Napríklad na vandalizmus, stret so zverou či škody spôsobené poveternostnými vplyvmi.

Zabudnúť nemôžeme ani na stále aktuálne odcudzenia vozidiel. Havarijná poistka v takom prípade môže zohrať rolu poistenia auta proti krádeži.

Takže môžete byť sebelepší šofér, no k nehode či inej škode môže prísť za okamih. A často za to nemusíte byť ani zodpovedný.

Mýtus #3 - havarijné poistenie musí byť drahé

Havarijné poistenie nepatrí k tým najlacnejším. To je fakt. Na druhú stranu však nemusí ísť o horibilnú čiastku. 

Na výšku havarijného poistenia vplýva viacero premenných. Dôležitý je napríklad vek majiteľa auta, jeho trvalý pobyt, vek vozidla, model a značku auta, výška spoluúčasti a odhadovaný počet najazdených kilometrov.

Toto všetko a omnoho viac si každá poisťovňa prepočíta a výsledkom je konkrétna suma. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v našom článku. V zásade však možno povedať, že havarijné poistenie vás vyjde na niekoľko stoviek eur ročne. Opäť však platí, že často je to neporovnateľne menšia suma, akú zaplatíte pri oprave auta po dopravnej nehode.

Mýtus #4 - havarijné poistenie je vhodné aj pre staré autá

Toto je diskutabilný bod. Na jednej strane sú tí, ktorí tvrdia, že sa havarijné poistenie oplatí aj pre staršie autá. Sú predsa len poruchovejšie a vďaka dobre nastavenému havarijnému poisteniu máte napríklad nárok na bezplatné odtiahnutie, náhradné vozidlo alebo iné asistenčné služby.

Základným kritériom by však nemal byť vek vozidla, ale jeho trhová hodnota. Existujú totiž modely áut, ktoré aj napriek staršiemu dátumu výroby si stále držia svoju vysokú cenu na trhu. V takom prípade sa havarijné poistenie oplatí.

Vo väčšine prípadov sa však havarijné poistenie pre staršie autá neodporúča. Takým zlatým pravidlom je havarijne poistiť vozidlá, ktoré nemajú viac, ako šesť rokov od prvej registrácie. Pokiaľ chcete mať predsa len nad rámec zákona poistené auto staršieho dáta s nízkou trhovou hodnotou, zvážte skôr pripoistenie v rámci PZP.

author

Autor článku:

Vladimír Koppan

Profesionálnemu písaniu sa venuje vyše päť rokov. Za ten čas napísal stovky článkov na rôzne témy od financií, stavebníctva až po históriu.