Slováci sú stále viac ochotní nakupovať

Publikované 12.06.2019 Aktualita | Finančný mix

Slováci sú stále viac ochotní nakupovať

Prieskum L’Observatoire Cetelem odhalil, že obyvatelia Slovenska sú v porovnaní s inými európskymi krajinami ochotnejší míňať. So 73 % vysoko presahujú priemer, ktorý je na úrovni 41 % a medziročne zaznamenal pokles. Tieto čísla potvrdzujú i výsledky na slovenskom trhu, ktorý zaznamenal nárast spotrebiteľského financovania o 10 %.

Ľudia chcú v prvom rade cestovať a lepšie bývať

Viac ako polovica (55 %) opýtaných Slovákov uviedla, že tento rok plánuje investovať do cestovania a oddychu. Ďalšie čísla naznačujú, že stále pretrváva záujem o zlepšovanie kvality bývania a takmer tri štvrtiny Slovákov chcú minúť viac na domáce spotrebiče či nábytok, ale aj rekonštrukciu domácnosti. V ochote míňať sa tak umiestnili na prvom mieste rebríčka. Na druhom mieste s odstupom 10 % sú Rumuni (63 %), nasledujú Bulhari (62 %) a Česi (60 %). Naopak – na  konci rebríčka sú Dáni (26 %) a Maďari (21 %). Európsky priemer je na úrovni 41 %, čo je oproti roku 2018 pokles o 6 %.

Vnímanie kúpnej sily obyvateľov Slovenska vzrástlo až o 6 % na 35 %. Európsky priemer pritom zaznamenal pokles o 1 % na 23 %. Sme tak najrýchlejšie rastúcou krajinou Európy.

Ktorý produkt považujeme za lokálny?

Aktuálny prieskum sa zameral na vnímanie, čo považujeme za lokálne a čo už nie. Najviac Európanov považuje za lokálny produkt ten, ktorý bol vyrobený v ich regióne. Tretina považuje za miestne to, čo bolo vyrobené v ich krajine a len 5 % opýtaných pod týmto pojmom rozumie vyrobený v EÚ. Slováci vnímajú „lokálny“ inak – až 44 % opýtaných si pod týmto slovom predstaví výrobok vyrobený vo vlastnej krajine, 34 % v EÚ a 22 % v ich regióne.

Kým východná Európa vrátane Slovenska pojem lokálny chápu vlastenecky, pre západnú Európu (okrem Španielska a Portugalska) predstavuje ochranu životného prostredia. Obyvatelia Slovenska sú ochotnejší zaplatiť za lokálny produkt viac ako priemerný Európan (SR 68 %, priemer EÚ 61 %).

Prieskum L’Observatoire Cetelem už viac ako 30 rokov analyzuje spotrebiteľské zvyklosti domácností v Európe. Tentoraz bol zameraný na lokálnu spotrebu. Kvantitatívny spotrebiteľský prieskum uskutočnila spoločnosť Harris Interactive od 27. novembra do 10. decembra 2018 na vzorke 13.800 ľudí vo veku 18 až 75 rokov v 17 krajinách.

Máte otázku alebo vlastnú skúsenosť? Podeľte sa o ňu v komentároch.

Sledujte nás na Facebooku

Dajte nám "Like" a majte vždy prehľad o novinkách vo svete financií.